Ekosystem gier nigdy nie był ważniejszy niż dziś. Na przestrzeni lat granie przestało być tylko hobby — stało się integralną częścią codziennej rozrywki. Niezależnie od tego, czy preferujemy gry wideo na konsoli, komputerze PC, kasyno internetowe, czy też zaawansowane gry mobilne, możliwości jest więcej niż kiedykolwiek.
Branże muzyczna i rozrywkowa dostrzegają w tym potencjał. Przykładem może być koncert Ariany Grande w grze Fortnite, podczas którego gracze mogli kupić cyfrowe przedmioty i wcielić się w postać gwiazdy. To tylko jedna z wielu innowacyjnych form integracji świata gier z innymi sektorami rozrywki.
Poniżej przyjrzymy się bliżej, dlaczego gry mobilne cieszą się tak dużą popularnością, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia.
Granie na telefonach komórkowych – kto, co i dlaczego?
Pandemia COVID-19 znacznie przyspieszyła wzrost zainteresowania grami oraz treściami wideo związanymi z gamingiem. Platformy takie jak Twitch, umożliwiające transmisje rozgrywek na żywo i interakcje z innymi graczami, zyskały ogromną popularność. W tym samym czasie ogromny sukces odniosły darmowe, wieloplatformowe gry, takie jak Fortnite czy Roblox, co wpłynęło również na dynamiczny rozwój gier mobilnych.
Co ważne, pomimo zakończenia pandemii, popularność gier na smartfony nie spada. Wręcz przeciwnie — rośnie.
W Europie rynek gier wideo wzrósł w ostatnich latach o ponad 30%, a przychody branży osiągnęły około 40 miliardów euro rocznie. Najszybciej rozwijające się segmenty to gry społecznościowe i streaming. W połączeniu z rosnącą wydajnością smartfonów daje to idealne warunki do dalszego wzrostu popularności gier mobilnych.
Eksperci szacują, że aż 89,5% graczy w Europie korzysta ze smartfonów jako głównego narzędzia do grania. Dla porównania — z komputerów korzysta około 55%. To znacząca różnica, która pokazuje, jak bardzo zmienił się krajobraz rynku gier.
Czy gry elektroniczne wpływają na młodych ludzi?
Gry mogą wspierać rozwój dziecka, ale niosą też pewne ryzyka, jeśli używane są nadmiernie. Jak rozpoznać granicę między rozrywką a problemem?
Gry wideo towarzyszą nam od blisko 50 lat. Szczególnie popularne są wśród dzieci i młodzieży. Choć tradycyjnie kojarzymy granie z konsolami (PlayStation, Xbox, Nintendo), dziś równie często wybierane są smartfony i tablety. W rezultacie rośnie średni czas, jaki osoby poniżej 16. roku życia spędzają na graniu — co budzi niepokój wśród rodziców i specjalistów.
Badania wskazują, że młodzi ludzie spędzają średnio od jednej do pięciu godzin dziennie na grach. Choć to dużo, nie można wyciągać pochopnych wniosków bez analizy innych czynników.
Psychologowie behawioralni wskazują na konflikt interpretacyjny — gracze podkreślają, że gry nie mają negatywnego wpływu na ich zachowanie, podczas gdy media alarmują o możliwych zagrożeniach. Wciąż brakuje rzetelnych badań na temat długofalowego wpływu gier na rozwój psychiczny dzieci i młodzieży.
Granie może być szkodliwe, jeśli staje się kompulsywne. Jednak kontrolowane przez rodziców — może działać korzystnie, pomagając uniknąć problemów takich jak:
- trudności w kontaktach społecznych,
- uzależnienie,
- pogorszenie wyników w nauce,
- inne negatywne skutki fizyczne lub psychiczne.
Warto pamiętać, że każda aktywność wykonywana w nadmiarze, niezależnie od jej rodzaju, może wywołać negatywne skutki.
Dodatkowo, gry mogą wpływać na nastrój, ale tylko chwilowo — podobnie jak inne czynności wymagające uwagi i koncentracji. Nie ma dowodów na to, że tymczasowe zmiany emocjonalne powodowane grami prowadzą do trwałych problemów psychicznych. Nie można też jednoznacznie stwierdzić, że brutalne gry wywołują agresję.